Sunday, May 2, 2010

Nädal 3: Viitamine

Ülesanded:

http://lemill.net/content/webpages/viitamissusteemid-ja-viitekirjete-vormistamine

1. APA viitekirjed:

2. Viitekirje parandus:

Väljataga, T., Pata, K., Laanpere, M., Kaipainen, M. (2008). Theoretical Framework of the iCampFolio – New Approach to Comparison and Selection of Systems and Tools for Learning Purposes. In: Proceedings of EC-TEL 2008 conference, Maastricht, The Netherlands, 16. - 19. September 2008. LNCS Springer

& märgi kasutamine eesti keelsetes viidetes (mitme autori puhul) on minu jaoks võõrastav. Ilmselt tuleks ka amazon.com raamatu viitekirjele lisada autorite vahele &, samuti “parandatud” viitekirjes enne viimast autorit. Samuti leidsin Teie materjalidest sõna  Retrieved, kas inglise keelseid väljendeid ei peaks mitte inglisekeelsete viidete puhul kasutama. Eesti keeles ikka armas sõna Kättesaadav.

Keeruline on viidet kirjutada, kui üritusest ja ka teemast midagi ei tea. Aga küllap see ülesande püstituses sedasi mõeldud oligi :)

3. Nagu Tiia juba ka kirjutas on Reaalkoolis ilmselt kasutusel APA stiil (või õigemini sellele kõige rohkem sarnanev). Selle nädala materjale lugedes tekkis rõõmus arusaam, et seda sama ma ju püüangi lastele päevast päeva selgitada. Meie küll palume neil lisaks kättesaadavuse lingile lisada ka kasutamise kuupäeva, seda eelkõige enda kaitseks, on ju info veebis muutuv meist sõltumata. Mitmed viitekirje variandid on küll puuduvad ja lapsed on ka küsinud, kuidas sellisel juhul? Nüüd tean vähemalt kust vaadata ja mida soovitada. See APA-viitamisstiili link oli küll väga huvitav, aitäh!

Wednesday, April 21, 2010

Nädal 2: Ühisjärjehoidjad

Ülesanded: http://viitamiskursus.wordpress.com/2010/04/19/teine-nadal-folksonoomia-ja-uhisjarjehoidjad/

Delicious´i aktiivne kasutaja olen jaanuarist 2009 (hetkeseisuga on kogunenud 470 linki). Eelkõige olen seda kasutanud kui keskkonda, kuhu koguda kokku erinevad huvipakkuvad lingid veebilehekülgedele, mida võib igapäevase toimetamise juures vaja minna. Nn isiklikud lingid on märkega private, avalikuks on jäetud lingid, kust võivad õpilased ainetunniks vajalikku lisainformatsiooni leida. Kui mõni teema hakkas neid huvitama, siis ei ole kohe vaja “googeldada”, vahel piisab ka õpetaja järjehoidjatesse kiikamisest.

Seega Deliciouse võimalustest on küllaltki hea ülevaade olemas, kuigi sealseid ühistöö võimalusi ei ole proovinud.

Delicious konto: http://delicious.com/arvuti6petus/ 

Kursuse raames tegin omale konto Digg keskkonda. Diggi valik oli tingitud ühest küljest soovist Delicious’i konkurendiga tutvuda (Delicious’i linkide uuendamisega oli vahepeal probleeme ja kaalusin keskkonna vahetust) ning teisalt on Digg kõige rohkem silma jäänud.

Pärast konto loomist oli minu jaoks esimene küsimus, kas ja kuidas on võimalik Deliciousi keskkonda kogutud lingid ringi salvestada.

Digg konto: http://www.diigo.com/user/arvuti6petus

Märkasin, et Digg keskkonnas on küll võimalus salvestada Delicious keskkonda. Olles lingid ringi salvestanud, avastasin edasi uue keskkonna võimalusi:

  • esmapilgul muutuvad häirivaks kõikidel lehekülgedel kaasa sõitvad sponsoreeritud lingid,
  • kuvatav märksõnapilv on raskesti jälgitav, küll aga on üldises linkide nimekirjas väga mugav märksõnu vaadelda,
  • kuna ei ole avalike keskkondade väga suur sõber, siis mind häirib, et Digg keskkonnas kuvatakse minu ees- ja perekonnanime konto esilehel, samal põhjusel ka ei vaja sõprade kogumist ja jälgimist järjehoidjate keskkonnas,
  • üldiselt tundub mugav versioon eelkõige just sõpradega huvitavate linkide vahetamiseks.

Üldiselt tundub, et mõlemas keskkonnas on olemas omad plussid ja miinused. Kuna minu kõige esimene Delicious’i kasutamine aastal 2004 ei viinud lõpliku kasutamiseni ja asja mõte jäi segaseks. Usun, et ka Diggi keskkond vajab harjumist ja pikemalt kasutamist, et eelistada üht teisele. Hetkel jään endiselt Delicious’i kasutajaks, kuna kasutan ühisjärjehoidjaid eelkõige siiski võimalusena huvipakkuvad lingid kiiresti kõigist arvutitest üles leida, mitte sõpradega info vahetamiseks.

Monday, April 19, 2010

Nädal 2: Videokonverents

Flashmeetingu konverents oli huvitav, varem ei ole olnud võimalust sellisel videokonverentsil osaleda. Kahju ainult, et osalejate arv nii väikeseks jäi. Võib olla oli aeg ebasobiv, pidin ka mina spetsiaalselt selleks maalt linna tulema, et konverentsil osaleda (sealne veebi-ühendus ei oleks seda võimaldanud).

Saturday, April 17, 2010

Nädal 1: sissejuhatus

Link ülesandele: http://lemill.net/content/webpages/viitamine-ja-viidete-haldamine-e-oppes-pohimotted-moisted-reeglid

Ise aegajalt töid (õppematerjale, ülesandeid) kirjutades loodame, et keegi teine ei kasuta edaspidi minu tehtud tööd enda omana, kasutades minu mõtteid või ideid. Kui sulle minu ideed meeldivad, siis palun kasuta neid, kuid viita nendele, et ka teised teaksid, et mina olen nende ideede autor. Kuid samas õpilased ei mõista veel viitamise olulisust, kohati tundub, et õpilased lisavad viite kasutatud materjalile, kuna õpetaja nõuab seda. Eelkõige näitavad seda viited materjalidele kui www.google.ee, ka see on nende jaoks viide allikatele. Aga arvutiõpetajana teen tööd, et see olukord paraneks.

Isiklikult ei ole väga internetis õppematerjale otsinud ja kasutanud. Kuid tean, et õpilased armastavad oma ettekannete loomisel teiste õpilaste ettekandeid kasutada (internetist otsides), kuid seal enamasti puuduvad viited algmaterjalidele. Näide: Imetajad (www.koolielu.ee/files/IMETAJAD.ppt). Samas on olemas ka väga häid interneti turvalisuse alaseid lehekülgi (õppematerjale), kus on olemas lingid teistele sarnastele lehekülgedele, näiteks http://lapsnetis.eesti.ee/.

Tallinna Reaalkooli gümnaasiumis on õpilastele kohustuslik uurimistööde kirjutamise kursus. Uurimistööde vormistamiseks on olemas konkreetsed nõudmised ja need sisaldavad ka viitamist. Et vormistus ja viitamine ei tuleks töö kirjutamisel 11. klassis üllatusena, kasutame neid nõudeid juba varasemates klassides referaatide ja teiste kirjalike tööde (sh ettekannete) juures.

Monday, April 12, 2010

Tutvustus

Olen Kailit ja töötan Tallinna Reaalkoolis arvutiõpetajana.  avatar

Oskus korrektselt viidata on oluline kõigile, kes teevad kirjalikke töid ja kasutavad töödes teiste autorite töid.

Viitamiskursuse läbides loodan osata ise viiteid korrektselt kasutada ja õpilasi juhendada paremate viidete juurde, täna tekib töödes veel palju küsimusi.